Studia podyplomowe Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mają charakter kwalifikacyjny. Nadają kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450).
Celem studiów podyplomowych jest rozwój kompetencji w zakresie wczesnej interwencji diagnostyczno-terapeutycznej dla dzieci z autyzmem, umiejętność planowania działań profilaktyczno- wspomagających, wszechstronną interdyscyplinarną rehabilitację z dziećmi i młodzieżą ze spektrum ASD, w tym opracowywania indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych dla osób ze spektrum ASD na wszystkich poziomach edukacyjnych.
Program studiów przewiduje przekazanie słuchaczom wiedzy i umiejętności na temat całościowych zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży. Uczestnicy zostaną zapoznani z:
najnowszą wiedza naukową z zakresu psychologii rozwoju, psychologii klinicznej, psychiatrii i neurologii dziecięcej,
zasadami i sposobami konstruowania diagnozy rozwojowej i funkcjonalnej dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
kryteriami diagnostycznymi zaburzeń ze spektrum autyzmu,
zasadami i sposobami konstruowania indywidualnych programów kształcenia, rewalidacji oraz udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecka/ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Absolwenci będą posiadać umiejętności:
rozpoznawania i zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
stosowania przepisów prawa oświatowego dotyczących organizowania kształcenia, pomocy, wsparcia i opieki dla dzieci i uczniów ze spektrum autyzmu w przedszkolach, szkołach i placówkach oraz prowadzenia dokumentacji,
prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
zakresie pracy z rodziną dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Absolwenci studiów będą:
potrafili opracować Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) oraz program zajęć rewalidacyjnych dla dziecka/ucznia,
uzyskają kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
posiadali wiedzę o rozwoju oraz znali podstawowe metody diagnozy rozwoju dzieci i młodzieży,
znali przepisy prawa oświatowego dotyczącego kształcenia i opieki dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
potrafili dokonać diagnozy rozwojowej i funkcjonalnej oraz skonstruować program terapii dla dziecka/ucznia.
Zajęcia prowadzone są przez wykładowców akademickich, doświadczonych praktyków, ekspertówi specjalistów doświadczonych w pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Ukończenie studiów pozwala na zdobycie umiejętności i kwalifikacji do pracy z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi z autyzmem. Studia wyposażają w wiedzę nt. funkcjonowania osób z autyzmem, metod terapii i diagnozy osób z autyzmem, pracy z rodziną dziecka autystycznego, terapii i analizy zachowań trudnych.
Studia adresowane są do absolwentów studiów wyższych (pierwszego, drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich) posiadających przygotowanie pedagogiczne oraz kwalifikacje z pedagogiki specjalnej, którzy chcą uzyskać dodatkowe przygotowanie w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Studia są przewidziane również dla osób, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć oraz przygotowanie pedagogiczne, ale nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej, co wiąże się z realizacją dodatkowych 60 godzin zająć dydaktycznych i odbyciem 60 godzin praktyki zawodowej.
Uruchomienie studiów nastąpi po skompletowaniu grupy (20 osób), o czym zainteresowani zostaną powiadomieni w formie elektronicznej.
Celem studiów podyplomowych Przygotowanie pedagogiczne jest przygotowanie do skutecznego i efektywnego realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela.
Coraz większą uwagę w aspekcie czynników wzrostu gospodarczego zwraca się na znaczenie kapitału ludzkiego najogólniej rozumianego jako zasób fachowej wiedzy, umiejętności oraz doświadczenia. Zwiększenie roli kapitału ludzkiego jako czynnika rozwoju wynika z faktu
ukształtowania się nowej koncepcji gospodarki określanej mianem gospodarki opartej na wiedzy. Postępujący niż demograficzny determinuje konieczność nie tylko przedłużenia aktywności zawodowej ludzi, ale też zwiększenia wydajności pracy oraz zdobywania nowych umiejętności i poszerzania kwalifikacji. W świetle przedstawionych informacji nie ulega wątpliwości, iż fundamentalną rolę w procesie tworzenia kapitału ludzkiego, a także podnoszenia jego jakości odgrywa system edukacji oraz szeroko rozumiane procesy kształcenia. Bez odpowiednio ukierunkowanego i sprawnego systemu kształcenia trudno zrealizować cel, jakim jest zwiększanie zasobów kapitału ludzkiego oraz podnoszenie jego jakości. W systemie edukacji szczególną rolę odgrywa nauczyciel ze swoim osobistym kapitałem ludzkim.
Przyjęte efekty kształcenia są zgodne ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. Wieloaspektowe podejście do programu kształcenia nauczycieli przedmiotów zawodowych uwzględnia zarówno potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego jak i nowoczesne podejście do edukacji, co wpisuje się w nurt troski o kreowania nowego i wzbogacanie już funkcjonującego kapitału ludzkiego społeczeństwa.
Studia adresowane do osób, które ukończyły studia I i II stopnia na tym samym kierunku studiów lub jednolite studia magisterskie i uzyskały na nich efekty uczenia się obejmujące wiedzę i umiejętności odpowiadające wszystkim wymaganiom odpowiednio podstawy programowej przedmiotu nauczania lub treściom prowadzonych zajęć.
Uruchomienie studiów nastąpi po skompletowaniu grupy (20 osób), o czym zainteresowani zostaną powiadomieni w formie elektronicznej.
dr. hab Krzysztof Sawicki, prof. UwB+48 85 745 73 94 k.sawicki@uwb.edu.pl
mgr Monika ŁukaszukW ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.