Oferta studiów podyplomowych w roku akademickim 2023/24

Studia przeznaczone są dla nauczycieli, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych, pedagogów pragnących podnosić swoje umiejętności zgodnie z wymogami zachodzących zmian, głównie w zakresie wczesnego rozpoznawania - diagnozowania deficytów rozwojowych dzieci i młodzieży.

Celem studiów jest przygotowanie do poznawania indywidualnych możliwości rozwojowych ucznia w zakresie posiadanych umiejętności szkolnych i podjęcia odpowiednich działań korekcyjno- kompensacyjnych. Program studiów ukierunkowany jest na diagnozę i terapię dzieci z trudnościami w uczeniu się: w zakresie czytania i pisania, trudności matematycznych, logopedycznych, sposobów ich przezwyciężania i korygowania. Program, z uwagi na interdyscyplinarny charakter studiów, obejmuje blok przedmiotów medycznych, psychologicznych, logopedycznych, pedagogiki specjalnej, teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu metod diagnozy i terapii uczniów z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego warunkujących specyficzne trudności w uczeniu się i zachowaniu, podstawy terapii pedagogicznej wraz z metodyką i organizacją procesu terapeutycznego uwzględniające oddziaływania korekcyjno-kompensacyjne przez dramę, muzykę, plastykę, zabawę.

Ukończenie studiów uprawnia do diagnozowania i prowadzenia terapii uczniów z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego, trudnościami w uczeniu się i zachowaniu. Studia uprawniają również do organizowania, stosownie do rozpoznanych potrzeb, form pomocy na terenie przedszkoli, szkół, placówek opiekuńczo-wychowawczych, w klasach i zespołach integracyjnych i korekcyjno-kompensacyjnych, w prywatnych gabinetach terapii pedagogicznej, w świetlicach środowiskowych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, placówkach wsparcia dziennego (m.in. świetlice środowiskowe, socjoterapeutyczne), instytucje opiekuńczo-wychowawcze typu interwencyjnego, socjalizacyjnego, rodzinnego, placówki wielofunkcyjne, świetlice, bursy oraz internaty.

Zasady kwalifikacji

Studia adresowane są do absolwentów studiów wyższych (licencjackich lub magisterskich) z obszaru nauk humanistycznych lub społecznych posiadających przygotowanie pedagogiczne.

Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się drogą elektroniczną w systemie IRK (Internetowa Rejestracja Kandydatów) 

Uruchomienie studiów nastąpi po skompletowaniu grupy (20 osób), o czym zainteresowani zostaną powiadomieni w formie elektronicznej.

Pliki do pobrania

Studia podyplomowe Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną mają charakter kwalifikacyjny - nadają kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450).

Studia nadają kwalifikacje, które uprawniają do wykonywania zawodu - pedagog specjalny w zakresie edukacjii rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Słuchacze otrzymają wiedzę, umiejętności i kompetencje potrzebne do podejmowania skutecznych działań edukacyjnych i rewalidacyjnych w stosunku do osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu w warunkach kształcenia specjalnego, integracyjnego i ogólnodostępnego.

Studia mają charakter studiów kwalifikacyjnych – nadają kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą, uczniami o obniżonej normie intelektualnej warunkach kształcenia ogólnego, integracyjnego i specjalnego.

Kierunek Edukacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie przygotowuje do przeprowadzenia wstępnej diagnozy, podejmowania interwencyjnych zabiegów psychokorekcyjnych oddziałujących na odchylenia rozwojowe oraz rozwija wiedzę i umiejętności do prowadzenia pracy w środowisku rodzinnym osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Słuchacze poznają najnowszą wiedzę psychologiczną i pedagogiczną; zgłębią problematykę związaną z organizowaniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz terapeutycznej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Wykształcą również umiejętności ułatwiające im dokonanie właściwego doboru treści, form, środków do indywidualnej pracy.

Co zyskasz po ukończeniu tego kierunku?
Ukończenie studiów podyplomowych na kierunku Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną pozwoli na:

  • uzyskanie przygotowania do pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną na różnych stopniach w placówkach specjalnych, integracyjnych i masowych,
  • uzyskanie przygotowania do pracy w placówkach dla osób z niepełnosprawnością intelektualną – takich jak warsztaty pracy chronionej, warsztaty terapii zajęciowej, domy pomocy społecznej, placówki dziennego pobytu.

Praktyczny charakter studiów

Zajęcia prowadzone są metodami aktywizującymi (zajęcia warsztatowe), gdyż dużą wagę przykładamy do metodyki pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
Wśród prowadzących zajęcia są
pedagodzy, psychologowie, terapeuci zajmujący się na co dzień osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
Jako pedagog specjalny w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną nauczysz się wykorzystywać: interaktywne metody pracy, tolerancji dla inności, metody dramy, metody scen rodzajowych, metodyk specjalnych.

Absolwent zdobędzie praktyczne umiejętności pracy z dziećmi poniżej normy intelektualnej. Ponadto posiądzie umiejętność dostosowania metod i form pracy do potrzeb uczniów, umiejętność konstruowania indywidualnych programów edukacyjnych oraz umiejętność pracy z uczniami ze sprzężonymi niepełnosprawnościami.

Zasady kwalifikacji

Studia adresowane są do absolwentów studiów wyższych (pierwszego, drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich) posiadających przygotowanie pedagogiczne oraz kwalifikacje z pedagogiki specjalnej, którzy chcą uzyskać dodatkowe przygotowanie w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Studia są przewidziane również dla osób, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć oraz przygotowanie pedagogiczne, ale nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej, co wiąże się z realizacją dodatkowych 60 godzin zająć dydaktycznych i odbyciem 60 godzin praktyki zawodowej.

Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się drogą elektroniczną w systemie IRK (Internetowa Rejestracja Kandydatów) 

Uruchomienie studiów nastąpi po skompletowaniu grupy (20 osób), o czym zainteresowani zostaną powiadomieni w formie elektronicznej.

Pliki do pobrania

Studia podyplomowe Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mają charakter kwalifikacyjny. Nadają kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450).

Celem studiów podyplomowych jest rozwój kompetencji w zakresie wczesnej interwencji diagnostyczno-terapeutycznej dla dzieci z autyzmem, umiejętność planowania działań profilaktyczno- wspomagających, wszechstronną interdyscyplinarną rehabilitację z dziećmi i młodzieżą ze spektrum ASD, w tym opracowywania indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych dla osób ze spektrum ASD na wszystkich poziomach edukacyjnych.

Program studiów przewiduje przekazanie słuchaczom wiedzy i umiejętności na temat całościowych zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży. Uczestnicy zostaną zapoznani z:

  • najnowszą wiedza naukową z zakresu psychologii rozwoju, psychologii klinicznej, psychiatrii i neurologii dziecięcej,

  • zasadami i sposobami konstruowania diagnozy rozwojowej i funkcjonalnej dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,

  • kryteriami diagnostycznymi zaburzeń ze spektrum autyzmu,

  • zasadami i sposobami konstruowania indywidualnych programów kształcenia, rewalidacji oraz udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecka/ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Absolwenci będą posiadać umiejętności:

  • rozpoznawania i zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,

  • stosowania przepisów prawa oświatowego dotyczących organizowania kształcenia, pomocy, wsparcia i opieki dla dzieci i uczniów ze spektrum autyzmu w przedszkolach, szkołach i placówkach oraz prowadzenia dokumentacji,

  • prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,

  • zakresie pracy z rodziną dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Absolwenci studiów będą:

  • potrafili opracować Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) oraz program zajęć rewalidacyjnych dla dziecka/ucznia,

  • uzyskają kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,

  • posiadali wiedzę o rozwoju oraz znali podstawowe metody diagnozy rozwoju dzieci i młodzieży,

  • znali przepisy prawa oświatowego dotyczącego kształcenia i opieki dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,

  • potrafili dokonać diagnozy rozwojowej i funkcjonalnej oraz skonstruować program terapii dla dziecka/ucznia.

Zajęcia prowadzone są przez wykładowców akademickich, doświadczonych praktyków, ekspertówi specjalistów doświadczonych w pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Ukończenie studiów pozwala na zdobycie umiejętności i kwalifikacji do pracy z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi z autyzmem. Studia wyposażają w wiedzę nt. funkcjonowania osób z autyzmem, metod terapii i diagnozy osób z autyzmem, pracy z rodziną dziecka autystycznego, terapii i analizy zachowań trudnych.

Zasady kwalifikacji

Studia adresowane są do absolwentów studiów wyższych (pierwszego, drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich) posiadających przygotowanie pedagogiczne oraz kwalifikacje z pedagogiki specjalnej, którzy chcą uzyskać dodatkowe przygotowanie w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Studia są przewidziane również dla osób, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć oraz przygotowanie pedagogiczne, ale nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej, co wiąże się z realizacją dodatkowych 60 godzin zająć dydaktycznych i odbyciem 60 godzin praktyki zawodowej.

Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się drogą elektroniczną w systemie IRK (Internetowa Rejestracja Kandydatów) 

Uruchomienie studiów nastąpi po skompletowaniu grupy (20 osób), o czym zainteresowani zostaną powiadomieni w formie elektronicznej.

Pliki do pobrania

Przygotowanie do pracy nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych oznacza wyposażenie go w ogólną wiedzę pedagogiczną i psychologiczną ze szczególnym zaakcentowaniem zagadnień dotyczących pracy z młodzieżą i osobami dorosłymi oraz organizacji ich procesu uczenia się. Uwzględnione w efektach kształcenia umiejętności pozwolą absolwentom studiów podyplomowych sprostać wyzwaniom współczesnej edukacji oraz potrzebom rynku pracy a nabywane kompetencje społeczne zapewnią realizację dobrze zaplanowanej ścieżki rozwoju zawodowego nauczyciela.

Przyjęte efekty kształcenia są zgodne ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. Wieloaspektowe podejście do programu kształcenia nauczycieli przedmiotów zawodowych uwzględnia zarówno potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego jak i nowoczesne podejście do edukacji, co wpisuje się w nurt troski o kreowania nowego i wzbogacanie już funkcjonującego kapitału ludzkiego społeczeństwa.

Zasady kwalifikacji

Studia adresowane do osób, które ukończyły co najmniej studia I stopnia i uzyskały na nich efekty uczenia się obejmujące wiedzę i umiejętności odpowiadającą wszystkim wymaganiom podstawy programowej kształcenia w zawodzie. O przyjęcie na studia podyplomowe mogą ubiegać się osoby, które posiadają przygotowanie merytoryczne do nauczania przedmiotów zawodowych w technikach, szkołach policealnych, zasadniczych szkołach zawodowych i na kwalifikacyjnych kursach zawodowych.

Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się drogą elektroniczną w systemie IRK (Internetowa Rejestracja Kandydatów) 

Uruchomienie studiów nastąpi po skompletowaniu grupy (20 osób), o czym zainteresowani zostaną powiadomieni w formie elektronicznej.

Pliki do pobrania

Celem studiów podyplomowych Przygotowanie pedagogiczne jest przygotowanie do skutecznego i efektywnego realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela.

Coraz większą uwagę w aspekcie czynników wzrostu gospodarczego zwraca się na znaczenie kapitału ludzkiego najogólniej rozumianego jako zasób fachowej wiedzy, umiejętności oraz doświadczenia. Zwiększenie roli kapitału ludzkiego jako czynnika rozwoju wynika z faktu
ukształtowania się nowej koncepcji gospodarki określanej mianem gospodarki opartej na wiedzy. Postępujący niż demograficzny determinuje konieczność nie tylko przedłużenia aktywności zawodowej ludzi, ale też zwiększenia wydajności pracy oraz zdobywania nowych umiejętności i poszerzania kwalifikacji. W świetle przedstawionych informacji nie ulega wątpliwości, iż fundamentalną rolę w procesie tworzenia kapitału ludzkiego, a także podnoszenia jego jakości odgrywa system edukacji oraz szeroko rozumiane procesy kształcenia. Bez odpowiednio ukierunkowanego i sprawnego systemu kształcenia trudno zrealizować cel, jakim jest zwiększanie zasobów kapitału ludzkiego oraz podnoszenie jego jakości. W systemie edukacji szczególną rolę odgrywa nauczyciel ze swoim osobistym kapitałem ludzkim.

Przyjęte efekty kształcenia są zgodne ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. Wieloaspektowe podejście do programu kształcenia nauczycieli przedmiotów zawodowych uwzględnia zarówno potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego jak i nowoczesne podejście do edukacji, co wpisuje się w nurt troski o kreowania nowego i wzbogacanie już funkcjonującego kapitału ludzkiego społeczeństwa.

Zasady kwalifikacji

Studia adresowane do osób, które ukończyły studia I i II stopnia na tym samym kierunku studiów lub jednolite studia magisterskie i uzyskały na nich efekty uczenia się obejmujące wiedzę i umiejętności odpowiadające wszystkim wymaganiom odpowiednio podstawy programowej przedmiotu nauczania lub treściom prowadzonych zajęć.

Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się drogą elektroniczną w systemie IRK (Internetowa Rejestracja Kandydatów) 

Uruchomienie studiów nastąpi po skompletowaniu grupy (20 osób), o czym zainteresowani zostaną powiadomieni w formie elektronicznej.

Pliki do pobrania

Odpłatność za studia

Terapia pedagogiczna

  • I semestr - 2000 zł
  • II semestr - 2000 zł
  • III semestr - 2000 zł
  • Łącznie: 6000 zł

Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika)

  • I semestr - 2000 zł
  • II semestr - 2000 zł
  • III semestr - 2000 zł
  • Łącznie: 6000 zł

Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

  • I semestr - 2000 zł
  • II semestr - 2000 zł
  • III semestr - 2000 zł
  • Łącznie: 6000 zł

Przygotowanie do Nauczania Teoretycznych Przedmiotów Zawodowych

  • I semestr - 2000 zł
  • II semestr - 1500 zł
  • III semestr - 1500 zł
  • Łącznie: 5000 zł

Przygotowanie Pedagogiczne

  • I semestr - 2000 zł
  • II semestr - 1500 zł
  • III semestr - 1500 zł
  • Łącznie: 5000 zł

Kontakt

ikona_meska_sylwetka.pngdr hab. Tomasz Bajkowski, prof. UwB

Kierownik studiów podyplomowych

t.bajkowski@uwb.edu.pl

ikona_kobieca_sylwetka.pngmgr Monika Łukaszuk

Osoba do kontaktu - Dziekanat Studiów Podyplomowych

pokój A17

+48 85 745 75 22 m.lukaszuk@uwb.edu.pl

©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.