KontaktJózefowicz Anna

a.jozefowicz@uwb.edu.pl

Biografia

Kierownik Zakładu Teorii Wychowania i Antropologii Pedagogicznej w Katedrze Historii i Teorii Wychowania (od 2022 roku); adiunkt na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. Absolwentka Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku, studiów podyplomowych: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna; Zarządzanie badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi; Socjoterapia i Edukacja Twórcza.

Podejmuje badania naukowe w obszarze: społecznych ról kobiet, w tym szczególnie roli matki; literatury ludowej, regionalnej, znaczenia tradycji w kontekście rozwoju dziecka; sytuacji dziecka w świecie współczesnym prezentowanej w najnowszej literaturze dla dzieci i młodzieży; znaczenia literatury dziecięcej we wspieraniu rozwoju dzieci w edukacji wczesnoszkolnej. Działania badawcze orientuje na wzbogacanie dorobku edukacji regionalnej, biblioterapii, edukacji literackiej.

Stażystka Universidad de Córdoba, Facultad de Ciencias de la Educación oraz The Centro del Profesorado Priego-Montilla w Hiszpanii.

Wykonawca w projekcie NPRH "Kontynuacja naukowej, krytycznej edycji >Pism rozproszonych< Zygmunta Glogera”. Stypendystka programu Tempus i NAWA (Bilateral State Scholarship in Hungary) na rok akademicki 2022-2023. Instytucja goszcząca: Department of Foreign Language and Literature at Faculty of Primary and Pre-School Education, Uniwersytet Eötvös Loránd, Budapeszt, Hungary. Temat stażu badawczego: Lektury w edukacji wczesnoszkolenj w opinii nauczycieli, pedagogów na przykładzie wybranych szkół w Budapeszcie. Opiekun stażu: Profesor Eva Trentinne Benko.

Autorka monografii naukowych: Rola społeczna matki w rodzinie wiejskiej w XX międzywojennym (2009); Obrazy dzieciństwa w polskiej prozie dziecięcej XXI wieku- w poszukiwaniu kontekstów edukacyjnych (2020); (współautorka) Sztuka i jej miejsce w edukacji międzykulturowej. Idee, koncepcje, rozwiązania metodyczne (2015) oraz ponad 60 publikacji w czasopismach naukowych i pracach zbiorowych, haseł do Encyklopedii Pedagogicznej XXI i Encyklopedii Dzieciństwa. Członek redakcji Księgi z okazji jubileuszu 25 lecie UwB: Uniwersytet w Białymstoku. Dzieje. Ludzie. Opowieści (Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022).

Dydaktyka

Przejdź do USOSweb

Publikacje

Polska Bibliografia Naukowa - Przejdź do wyszukiwarki

KontaktDakowicz Lidia Aldona

l.dakowicz@uwb.edu.pl

Biografia

Lidia Aldona Dakowicz, doktor nauk humanistycznych w zakresie socjologii, mgr pedagogiki, absolwentka Wydziału Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Zainteresowania naukowo – badawcze dotyczą: wartości w edukacji, wychowanie do wartości; wychowania do życia w rodzinie; kompetencji wychowawczych nauczycieli - wychowawców – rodziców; komunikacji i wychowania w rodzinie; uwarunkowań satysfakcjonujących relacji interpersonalnych i ich implikacji dla praktyki pedagogicznej.

Opiekun Studenckiego Koła Naukowego Teorii Wychowania i Praktyki Pedagogicznej. Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego/ oddział w Białymstoku. Biegła sądowa z zakresu socjologii i pedagogiki przy Sądzie Okręgowym w Białymstoku.

W 2011 roku otrzymała Medal Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania, a w 2014 roku Medal Srebrny za długoletnią służbę.

Dydaktyka

Przejdź do USOSweb

Publikacje

Polska Bibliografia Naukowa - Przejdź do wyszukiwarki

KontaktIkona kobiecej głowy - zdjęcie zastępcze, nieprzedstawiające konkretnej osoby

s.romanowska@uwb.edu.pl

Biografia

Sylwia Romanowska-Jonio, magister, asystentka w Zakładzie Teorii Wychowania i Antropologii Pedagogicznej; nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, terapeuta osób ze spektrum autyzmu. Opiekun Studenckiego Koła Naukowego Teorii Wychowania i Praktyki Pedagogicznej.

Zainteresowania naukowo-badawcze dotyczą: teorii wychowania, antropologii kulturowej, pedeutologii, nowych technologii w edukacji i wychowaniu, tożsamości medialnej dzieci, autorytetu. Autorka artykułów i publikacji o tematyce autorytetu, edukacji w cyfrowej przestrzeni, zniewoleniach XXI wieku i potrzebach dziecka oraz przenikaniu myśli pedagogicznej Marii Montessori do współczesnej edukacji.

Dydaktyka

Przejdź do USOSweb

Publikacje

Polska Bibliografia Naukowa - Przejdź do wyszukiwarki

©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.