Terminy wypłat stypendiów w roku akademickim 2023/2024

  • Luty - 29
  • Marzec - 29
  • Kwiecień - 30

Pomoc materialna Studentów w roku akademickim 2023/2024

Należy zapoznać się z regulaminem świadczeń dla studentów oraz harmonogramem wnioskowania.

Termin

Czynności postępowania

od 19.10.2023 r. godz. 10:00
do 31.10.2023 r. godz. 10:00
Generowanie wniosków stypendialnych w USOSweb UwB o:
stypendium socjalne, stypendium dla osób niepełnosprawnych, zapomogę oraz stypendium rektora.
do 7.11.2023 r. godz. 13:00 Uzupełnianie przez studentów braków we wnioskach 
(o stypendium socjalne, zapomogi, stypendium dla osób niepełnosprawnych, stypendium rektora)
 cofniętych do poprawy.

Komunikat nr 32 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 25 października 2023 r. zmieniający Komunikat nr 29 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 18 października 2023 r. w sprawie szczegółowego harmonogramu czynności w postępowaniach dotyczących przyznawania świadczeń na rok akademicki 2023/2024

Komunikat nr 29 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 18 października 2023 r. w sprawie szczegółowego harmonogramu czynności w postępowaniach dotyczących przyznawania świadczeń na rok akademicki 2023/2024

Zarządzenie nr 30 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 27 września 2019 r. w sprawie Regulaminu świadczeń dla studentów Uniwersytetu w Białymstoku

Zarządzenie nr 55 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 11 października 2022 r. w sprawie zmian w Zarządzeniu nr 30 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 27 września 2019 r.  sprawie Regulaminu świadczeń dla studentów Uniwersytetu w Białymstoku.

Zarządzenie nr 79 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 18 listopada 2021 r. zmieniające Zarządzenie nr 30 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 27 września 2019 r. w sprawie Regulaminu świadczeń dla studentów Uniwersytetu w Białymstoku

Zarządzenie nr 71 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 10 października 2023 r. w sprawie zmian w Zarządzeniu nr 30 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 27 września 2019 r. w sprawie Regulaminu świadczeń dla studentów Uniwersytetu w Białymstoku

  • Od roku akademickiego 2022/2023 świadczenia pomocy materialnej przyznawane są na wnioski studenta w systemie USOSweb wyłącznie w wersji elektronicznej. 
  • Oświadczenie o dochodach 2023 wraz z dokumentami uzasadniającymi wniosek oraz wniosek o stypendium socjalne powinny być wypełnione, podpisane i złożone w wersji elektronicznej.
  • Wnioski o stypendium rektora wraz z dokumentami zaświadczającymi o dodatkowych osiągnięciach studenta powinny być wypełnione, podpisane i złożone w wersji elektronicznej.
  • Wnioski o zapomogi wraz z dokumentami uzasadniającymi wniosek powinny być wypełnione, podpisane i złożone w wersji elektronicznej. 

Decyzja stypendialna wysyłana jest na adres e-mailowy studenta.

Wypłata stypendiów odbywa się wyłącznie na konto bankowe, którego student jest właścicielem lub współwłaścicielem (nie osobą upoważnioną).

Decyzja o przyznaniu świadczenia pomocy materialnej wygasa z ostatnim dniem miesiąca,  w którym student został skreślony z listy studentów lub z innego powodu utracił prawo do świadczenia.

Student przebywający na urlopie nie może ubiegać się o stypendia z funduszu stypendialnego (z wyłączeniem stypendium rektora). Student, któremu stypendium zostało przyznane przed rozpoczęciem urlopu nie traci do niego prawa.

Przypominamy! Student, który studiuje równocześnie na kilku kierunkach studiów może otrzymać: stypendium socjalne, stypendium dla osób niepełnosprawnych, zapomogę, stypendium rektora i stypendium ministra tylko na jednym, wskazanym przez siebie kierunku studiów.

Student nie może pobierać stypendium jeżeli:

  • ukończył studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie,
  • ukończył studia pierwszego stopnia i studiuje na kolejnym kierunku studiów również na pierwszym stopniu,
  • pobiera stypendium na innym kierunku studiów
  • jest kandydatem na żołnierza zawodowego, żołnierzem zawodowym lub funkcjonariuszem służb państwowych, jeśli podjął studia na podstawie skierowania lub otrzymał pomoc w związku z pobieraniem nauki na podstawie właściwych przepisów,
  • studiuje dłużej niż 12 semestrów, nawet jeśli w tym czasie nie pobierał stypendium, z zastrzeżeniem, że:
    • na studiach pierwszego stopnia stypendium przysługuje nie dłużej niż przez 9 semestrów,
    • na studiach drugiego stopnia stypendium przysługuje nie dłużej niż przez 7 semestrów,
    • do liczonych semestrów nie wliczają się semestry kolejnych studiów pierwszego stopnia. Semestr podczas którego student studiuje na kilku kierunkach jednocześnie liczony jest jako jeden. Do liczby semestrów wlicza się czas, kiedy student przebywa na urlopie.

Student może podlegać odpowiedzialności dyscyplinarnej, jeśli:

  • pobiera świadczenia na podstawie niezgodnych z prawdą oświadczeń lub fałszywych dokumentów,
  • nie poinformuje Uczelni o wystąpieniu okoliczności powodujących utratę prawa do świadczeń.

Nienależnie pobrane świadczenia z funduszu stypendialnego podlegają zwrotowi.

Wysokość stawek stypedniów oraz zapomóg w roku akademickim 2023/2024

Komunikat nr 35 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 15 listopada 2023 r. w sprawie wysokości stawek stypendiów, zwiększenia stypendium oraz zapomogi w roku akademickim 2023/2024

Dokumenty do stypendium socjalnego

Do wniosku o stypendium socjalne należy dołączyć zaświadczenia i oświadczenia o dochodach studenta i pełnoletnich członków rodziny (tj. rodziców i współmałżonków, rodzeństwo i dzieci  uczące się do 26 roku życia), odpowiednie do sytuacji w rodzinie:

1. Obowiązkowo dla studentów z dochodem nieprzekraczającym 600 zł - zaświadczenie z ośrodka pomocy społecznej lub centrum usług społecznych o korzystaniu ze świadczeń z pomocy społecznej na moment składania wniosku o stypendium (w roku 2023); 

2. Zaświadczenia z Urzędu Skarbowego studenta i wszystkich pełnoletnich (w momencie składania wniosku!) członków jego rodziny o dochodzie podlegającym opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, 30b, 30c, 30e i 30 f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągniętym w roku 2022 (oddzielne dla rodziców studenta, nawet jeśli rozliczali się razem), z informacją o wysokości zwrotu podatku z tytułu ulgi prorodzinnej;

3. Oświadczenia o dochodzie niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych osiągniętym w roku 2022 - obowiązkowo dla każdego pełnoletniego członka rodziny (do wydrukowania ze strony wydziału);

4. Zaświadczenia studenta i członków jego studenta zawierające informację o wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne odprowadzonych w roku 2022 (tylko z ZUSuKRUSu lub Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA) - niezbędne dla każdego, kto ma wykazany jakikolwiek dochód w zaświadczeniu z US (to nie jest zaświadczenia o byciu ubezpieczonym w KRUSie);

5. Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o przychodzie osiągniętym w 2022 r. z działalności rozliczanej na zasadach zryczałtowanych zawierające stawkę procentową podatku;

6. Zaświadczenie o wysokości dochodów studenta lub członka jego rodziny za rok 2022, w przypadku, jeśli osiąga on dochody poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (wraz z tłumaczeniem sporządzonym przez tłumacza przysięgłego);

7. W przypadku utraty dochodu: dokument określający datę utraty dochodu (np. świadectwo pracy, zaświadczenie etc.) oraz PIT 11 lub odpowiedni studenta i członka jego rodziny (z 2022 r.);

8. W przypadku uzyskania dochodu w roku 2022 - dokument określający wysokość dochodu uzyskanego przez studenta lub członka jego rodziny (PIT 11) oraz liczbę miesięcy, w których dochód był osiągany;

9. W przypadku uzyskania dochodu w roku bieżącym (2023 r.) - dokument określający termin uzyskania dochodu oraz wysokość dochodu uzyskanego z miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód został uzyskany;

10. Zaświadczenie pracodawcy o terminie urlopu wychowawczego studenta lub członka jego rodziny i okresie na jaki został on udzielony oraz o okresach zatrudnienia;

11. Nakaz płatniczy podatku rolnego z 2022 roku lub zaświadczenie właściwego organu gminy o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni w całym roku kalendarzowym 2022;

12. Umowę dzierżawy - w przypadku oddania części lub całości znajdującego się w posiadaniu rodziny gospodarstwa rolnego w dzierżawę, w związku z pobieraniem emerytury lub renty rolniczej, albo oddania gospodarstwa rolnego w dzierżawę w związku z pobieraniem renty strukturalnej;

13. Umowę zawartą w formie aktu notarialnego o wniesieniu wkładów gruntowych - w przypadku wniesienia gospodarstwa rolnego do użytkowania przez rolniczą spółdzielnię produkcyjną;

14. Odpis podlegającego wykonaniu orzeczenia sądu zasądzającego alimenty na rzecz osób w rodzinie lub poza rodziną lub odpis protokołu posiedzenia zawierającego treść ugody sądowej, lub odpis zatwierdzonej przez sąd ugody zawartej przed mediatorem, zobowiązujących do alimentów na rzecz osób w rodzinie lub poza rodziną;

15. Przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące wysokość zapłaconych alimentów w roku ubiegłym (2022 r.), jeżeli członkowie rodziny są zobowiązani do ich płacenia na rzecz osoby spoza rodziny;

16. W przypadku gdy osoba uprawniona nie otrzymała alimentów albo otrzymała je w wysokości niższej od ustalonej:

  • zaświadczenie organu prowadzącego postępowanie egzekucyjne o całkowitej lub częściowej bezskuteczności egzekucji alimentów, a także o wysokości wyegzekwowanych alimentów, lub
  • informację właściwego sądu lub właściwej instytucji o podjęciu przez osobę uprawnioną czynności związanych z wykonaniem tytułu wykonawczego za granicą;

17. Decyzje Funduszu Alimentacyjnego o przyznaniu świadczeń lub zaświadczenie o ich wysokości w roku 2022 (od stycznia do grudnia);

18. Odpis prawomocnego orzeczenia sądu oddalającego powództwo o roszczenie alimentacyjne lub orzeczenie sądu zobowiązujące jednego z rodziców do ponoszenia całkowitych kosztów utrzymania dziecka;

19. Odpis zupełny lub skrócony aktu zgonu rodzica studenta;

20. Odpis prawomocnego postanowienia sądu orzekającego przysposobienie lub zaświadczenie sądu lub ośrodka adopcyjnego o prowadzonym postępowaniu sądowym w sprawie o przysposobienie dziecka;

21. Odpis zupełny aktu urodzenia studenta - w przypadku gdy ojciec jest nieznany;

22. Orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności dziecka studenta lub rodzeństwa studenta, powyżej 18 roku życia, o ile nie uczy się i pozostaje na utrzymaniu studenta lub rodziców/opiekunów prawnych studenta;

23. Aktualne na rok szkolny/akademicki 2023/2024 zaświadczenia o uczęszczaniu do szkoły lub szkoły wyższej rodzeństwa lub dzieci studenta do 26 roku życia;

24. Odpis skrócony aktu urodzenia dzieci lub rodzeństwa studenta do 18 roku życia, w przypadku nieuczęszczania do szkoły;

25. Akt małżeństwa studenta;

26. Oświadczenie o nieprowadzeniu wspólnego gospodarstwa domowego z żadnym z rodziców - tylko dla studentów, o których mowa w § 17 ust. 4 Regulaminu (do wydrukowania ze strony wydziału);

27. Kartę pobytu/Kartę Polaka- w przypadku cudzoziemców studiujących na zasadach obywateli polskich;

28. Oświadczenie studenta potwierdzające zamieszkanie w domu studenckim lub innym obiekcie - w przypadku wnioskowania o stypendium w zwiększonej wysokości (do wydrukowania ze strony wydziału);

29. Zaświadczenie z Urzędu Pracy - w przypadku osób bezrobotnych;

30. Ewentualnie inne dokumenty niezbędne do ustalenia dochodów rodziny studenta.

Oświadczenie członków rodziny muszą być wypełnione i podpisane przez osoby, których dotyczą.

©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.