Wydział Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku uruchamia bezpłatne, kwalifikacyjne Studia Podyplomowe Pedagog Specjalny w Edukacji Włączającej finansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
Adresaci
Studia są przeznaczone dla osób, które posiadają dyplom ukończenia studiów I, II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich oraz kwalifikacje do prowadzenia przedmiotu lub prowadzenia zajęć i pragną nabyć kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 22 sierpnia 2022r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli).
Czas trwania: 3 semestry
Łączna liczba godzin: 495, w tym: 375 godz. zajęć dydaktycznych, 120 godz. praktyk
Czas realizacji studiów: 12.10.2024 r. do 31.12.2025 r.
Liczba miejsc: 25
Ze środków MEN finansowane są zajęcia dydaktyczne. Finansowaniem nie są objęte koszty dojazdu, noclegu i wyżywienia.
Profil kompetencyjny absolwenta podyplomowych studiów kwalifikacyjnych
Absolwent studiów podyplomowych kwalifikacyjnych prezentuje humanistyczną postawę otwartości i dialogu, szacunku dla innych, wrażliwości na potrzeby człowieka – szczególnie niepełnosprawnego i wymagającego pomocy. Posiada on przekonanie, że publiczny system szkolny ma za zadanie zapewnić wszystkim obywatelom w odpowiednim wieku dostęp do edukacji włączającej o wysokiej jakości. Jest on zatem gotów do podejmowania zadań zawodowych w pracy ze wszystkimi uczniami, bez względu na charakter i specyfikę ich potrzeb edukacyjnych. Przejawem tej gotowości jest właściwa postawa wobec edukacji włączającej oraz przekonanie o własnej skuteczności w roli nauczyciela pedagoga specjalnego. Absolwent ma świadomość, że zapewnienie edukacji włączającej o wysokiej jakości wymaga od wszystkich pracowników systemu oświaty zaangażowania na rzecz stałej poprawy funkcjonowania przedszkoli, szkół i innych placówek edukacyjnych. Aby sprostać temu zadaniu absolwent jest przygotowany do budowania relacji opartych na wzajemnym rozumieniu i zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu kształcenia; inicjowania i organizowania współpracy między nauczycielami i innymi specjalistami zaangażowanymi w proces kształcenia oraz dzielenia się nabytą wiedzą i umiejętnościami ze współpracownikami, rodzicami i opiekunami prawnymi uczniów. Ponadto, absolwent posiada wiedzę i umiejętności w zakresie pracy z dziećmi i uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w szczególności: prowadzenia oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem współczesnych narzędzi i metod diagnostycznych; konstruowania i realizowania i ewaluowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych; skutecznego nauczania grup zróżnicowanych z wykorzystaniem współczesnej metodyki uniwersalnego projektowania nauczania oraz technologii informacyjnej; kształtowania właściwych relacji w grupach rówieśniczych oraz wspomagania rozwoju kompetencji społecznych. Praktyczne umiejętności absolwenta będą wsparte aktualną wiedzą teoretyczną z zakresu psychologii, etyki, prawa, pedagogiki specjalnej i włączającej, w tym wiedzą na temat metod o potwierdzonej empirycznie skuteczności.
Kwalifikacje zawodowe
Nauczyciel kończąc studia kwalifikacyjne uzyskuje nowe kwalifikacje w zakresie edukacji włączającej oraz nauczyciela pedagoga specjalnego.
Zyskuje wiedzę i umiejętności w zakresie pracy z uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi w grupach i klasach w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Podstawy prawne:
− rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 453).
− rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2023 r. poz. 2102).
− rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1798).
Zasady Rekrutacji
Podstawą kwalifikacji jest posiadanie:
O przyjęciu na studia podyplomowe decyduje kolejność rejestracji w systemie IRK.
Warunkiem wzięcia udziału w postępowaniu kwalifikacyjnym jest: rejestracja w systemie IRK, załączenie wymaganych dokumentów w systemie IRK oraz złożenie kompletu dokumentów przez osoby zakwalifikowane.
Czynności kandydata w procesie rekrutacji
Link do rejestracji w systemie IRK.
Uwaga - nie ma opłaty rekrutacyjnej !
Dodatkowe informacje
Pierwszy zjazd odbędzie się 12.10.2024r. - 13.10.2024r.
Pełny terminarz zjazdów dostępny jest w zakładce Studenci – Studia Podyplomowe - Rozkład zajęć
KONTAKT
mgr Anna Marta Dziejma
Wydział Nauk o Edukacji
15-328 Białystok, ul. Świerkowa 20
pokój A 16
a.dziejma@uwb.edu.pl
tel. 85 745 75 39
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.