Monografia autorstwa dr Anny Młynarczuk-Sokołowskiej z Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku, pt. "Codzienność polskiej szkoły z perspektywy dzieci i młodzieży ze środowiska przymusowych migrantów”, została wyróżniona przez kapitułę konkursu Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego na wybitną monografię naukową z zakresu nauk pedagogicznych lub nauk pokrewnych za rok 2022.
Monografia zob. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
(…) Monografia (…) stanowi cenny wkład do dorobku pedagogicznego nie tylko jako rozprawa naukowa (…), ale również jako napisana z pasją książka (…). (…) Mamy więc do czynienia z opracowaniem o niewątpliwie unikalnych podstawach autobiograficznych, będącym pokłosiem oryginalnego projektu badawczego, zrealizowanego przez dojrzałą badaczkę (…). (…) Monografia jest świetnym przykładem oparcia rzetelnej pracy badawczej Autorki na wieloletnim doświadczeniu w praktyce edukacyjnej. Jako opracowanie dotyczące procesu edukacji międzykulturowej, w który są zaangażowane dzieci i młodzież, wymagało ono szczególnego taktu, wrażliwości i pasji. Nie każdy potrafiłby tak rzetelnie pod względem metodologicznym oraz interesująco opowiedzieć o zdarzeniach z pogranicza pracy naukowej i działalności społecznej (…). (…) Jestem o tym przekonany – dzięki nowatorskiemu podejściu do zaangażowania badaczki (…) w realizowany projekt naukowy, książka będzie jedną z najważniejszych w ostatnich latach w pedagogice międzykulturowej (…).
Z recenzji prof. UKW dr hab. Przemysława Pawła Grzybowskiego
(…) Monografia (…) jest wyjątkowo potrzebną publikacją naukową. (…) Autorka „oddając głos dzieciom i młodzieży ze środowiska uchodźczego i tym samym czyniąc ich ekspertami w swojej sprawie”, podjęła bardzo istotny problem doświadczania codzienności polskiej szkoły przez wyjątkową grupę uczniów – dzieci uchodźcze. Brakuje bowiem publikacji sytuujących w centrum procesu badawczego dzieci i młodzież, a tym bardziej uchodźczą (…). (…) Na szczególną uwagę zasługuje (…) strona metodologiczna monografii, tj. bardzo szczegółowe ukazanie specyfiki metodologii teorii ugruntowanej, jako przyjętego modelu badawczego i konsekwentnie realizowanego procesu badawczego (…). (…) Podkreślam (…) wysoki poziom wiedzy metodologicznej Autorki – badania z zastosowaniem analizy temporalnej (…). (…) Dodatkową wartość publikacji (zgodnie z podstawową funkcją pedagogiki jako nauki praktycznej), stanowi opracowany przez Autorkę „Model szkoły wrażliwej na Innego/Obcego” (…).
Z recenzji dr hab. Marty Guziuk-Tkacz UWM
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.