Numer XXII – Rozwój. Kategoria (nie)oczywista
Zaproszenie
Koniec pierwszej dekady funkcjonowania Parezji można traktować jako czas podsumowań, zakończenia pewnego etapu, ale także rozwijania i wchodzenia na nowe ścieżki namysłu nad edukacją i jej kontekstami.
Rozwój – kluczowa kategoria przygotowywanego numeru – jest jednym z ważniejszych, “palących” pojęć pedagogicznych. W szerokim rozumieniu oznacza wzrastanie, przeobrażenie, przemianę. W pedagogice procesy te zwykle oznaczają przemianę ku “czemuś” – zgodnie z wybranym modelem, koncepcją lub etosem wychowania. Tymczasem pojęcie rozwoju może zmieniać się w zależności od kontekstu, w jakim występuje. Problematyczność rozumienia “rozwoju” pojawia się na wielu poziomach: ontologicznym, epistemicznym, aksjologicznym i w codziennych praktykach edukacyjnych.
W najbliższym numerze chcemy dokonać krytycznego namysłu nad sięgającymi do różnych dyscyplin i tradycji koncepcjami rozwoju człowieka i środowiska, ich aktualnością i możliwymi, nowymi odczytaniami teorii rozwoju. Uważamy, że naszej uwagi wymagają normatywność koncepcji rozwoju człowieka, sposoby jego badania, diagnozy i ich konsekwencje. Rozwój może mieć wymiar osobowy, ale także instytucjonalny. Dlatego zachęcamy do stawiania pytań o przemianę szkół, akademii i innych instytucji związanych z wychowaniem. Nie bez znaczenia są także procesy zachodzące w edukacji pozaformalnej i nieformalnej, zastanówmy się zatem, czy/jak one sprzyjają rozwojowi i czy/jak same się rozwijają?
W ostatnich dekadach pod hasłem “zwrotów”, co można rozumieć jako rozwój, zauważamy przemiany humanistyki oświeceniowej w kierunku nowych, inter a nawet antydyscyplinarnych nurtów humanistyki cyfrowej, performatywnej, prewencyjnej, feministycznej. Warto zatem postawić pytania o ich potencjał, możliwości, wykorzystanie w badaniach pedagogicznych, ale także o przemiany metodologii badań pedagogicznych, które fundowane są na ich podstawie.
Zaproszenie do refleksji nad rozwojem niech będzie przyczynkiem do postawienia pytań o problematyczność i nieoczywistość tej kategorii w kontekście statusu współcześnie rozumianego rozwoju – tak w teorii, jak i praktyce edukacyjnej.
Termin nadsyłania tekstów (w tym recenzji i sprawozdań) – 31 sierpnia 2024
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.