XXXVIII Letnia Szkoła Młodych Pedagogów i Pedagożek – Białystok, 7-12.09.2025

                                    

XXXVIII Letnia Szkoła Młodych Pedagogów i Pedagożek  (Nie)regionalna edukacja/polityka oświatowa w warunkach globalności i cyfryzacji współczesnego świata – konteksty pedagogiczne Białystok, 7-12.09.2025

Szanowni Państwo, Młode Pedagożki i Młodzi Pedagodzy,

przed nami XXXVIII Letnia Szkoła Młodych Pedagogów i Pedagożek im. Marii Dudzikowej organizowana przez Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk wraz z Przewodniczącą prof. dr hab. Agnieszką Cybal-Michalską. Gospodarzem Szkoły jest Wydział Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku na czele z Dziekan dr hab. Alicją Korzeniecką-Bondar, prof. UwB. Kierowniczkami naukowymi LSMPiP są prof. dr hab. Maria Czerepaniak-Walczak i dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ.

LSMPiP odbędzie się w dniach 7 – 12 września 2025 w Białymstoku.

Celem Letnich Szkół jest wspieranie i stymulowanie rozwoju naukowego młodych badaczek i badaczy, w ramach którego tworzone są okazje do uzupełniania i pogłębiania wiedzy, wzbogacania warsztatu badawczego, a także możliwości debiutów naukowych oraz promowania interesujących koncepcji i odkryć. Ważne jest również tworzenie warunków sprzyjających autentycznej integracji środowiska, pracy w dobrej atmosferze i zacieśnianiu więzi międzypokoleniowych. Zajęcia odbywają się w kilku wypróbowanych już formach:  wykładów, dyskusji panelowych, warsztatów i prezentacji naukowych zaproszonych gości – autorytetów w dziedzinie nauk humanistycznych i społecznych; rozmów i konsultacji z nimi, problemowych seminariów w małych grupach, wizyt studyjnych, wystąpień i prezentacji badań młodej kadry naukowej.

Specyfikę tegorocznej Letniej Szkole nada jej tytuł:

(Nie)regionalna edukacja/polityka oświatowa w warunkach globalności i cyfryzacji współczesnego świata – konteksty pedagogiczne

Problematyka tegorocznej Szkoły skupiona jest na pedagogicznych kontekstach potencjałów środowisk lokalnych i regionalnych, odkrywaniu możliwości wykorzystania endemicznych zasobów kultury i natury w procesach rozwoju osoby i zmiany społecznej oraz w rozwijaniu teorii wspierających/wyjaśniających te procesy.

Włączenie tematyki edukacji regionalnej do badań, procesów kształcenia i wychowania wzbudza refleksję nad teorią i praktyką rozwijania postaw otwartości na relacje między tym, co bliskie i dalekie, tym, co lokalne i globalne, tym, co należy podtrzymywać, a co zmieniać. Edukacja i polityka regionalna jest środkiem i ośrodkiem krytycznego osądu i zaangażowania w życie wspólnoty, w politykę społeczną, ochronę dóbr i poszanowania praw człowieka oraz zasad zrównoważonego rozwoju.

Przedmiotem rozważań będą założenia teoretyczne, projekty badawcze, perspektywy metodologiczne i praktyki edukacyjne dotyczące procesów tworzenia wspólnot i wspólnych, integrujących opowieści o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości środowiska lokalnego i regionalnego, poznawania własnych korzeni, poznawania mechanizmów rządzących polityką/politykami lokalną/lokalnymi i regionalną/regionalnymi. Ważną rolę w procesie kształtowania więzi ze środowiskiem oraz rozumienia specyfiki zrównoważonego rozwoju pełni obecność treści o tematyce regionalnej w szkolnych podręcznikach, lekturach, materiałach dydaktycznych wytwarzanych przez nauczycieli/nauczycielki i uczniów/uczennice, w tym z wykorzystaniem mediów cyfrowych i SI/AI.

W polu zainteresowania uczestników i uczestniczek tegorocznej LSMPiP i jako przedmiot naszych dyskusji mieszczą się między innymi takie zagadnienia jak:

  • praktyki edukacyjne i polityki regionalne we wspieraniu poczucia tożsamości osoby i wspólnoty, (m.in. problematyka edukacji i polityki oświatowej w dokumentach samorządowych),
  • zaangażowanie społeczne w realizację zasad sprawiedliwej polityki w dostępie do dóbr, w tym do powszechnej edukacji całożyciowej wyrażające się w inicjatywach i działaniach państwa, samorządu i organizacji pozarządowych,
  • praktyki edukacyjne i polityczne związane z rewitalizacją dziedzictwa materialnego, społecznego, kulturowego i endemicznych zasobów naturalnych (w tym konkursy tematyczne, lokalne/regionalne tradycje i obrzędy),
  • praktyki edukacyjne i polityczne związane z wielowymiarowym bezpieczeństwem lokalnym i regionalnym,
  • twórcy i działacze społeczni – postaci znaczące ze względu na edukację regionalną, ich dorobek,
  • wkład edukacji i polityk regionalnych w rozwój globalny – glokalsi w uniwersum,
  • teorie społeczne i pedagogiczne wyjaśniające istotę i specyfikę edukacji i polityki regionalnej w warunkach globalizacji i cyfryzacji.

Każde z tych zagadnień stanowi przedmiot analizy i interpretacji w perspektywie pedagogicznej.

Zgodnie z ideą LSMPiP w polu zainteresowania jest interdyscyplinarne podejście uwzględniające analizy z wielu perspektyw teoretycznych i praxis z uwzględnieniem szerokiego horyzontu temporalnego, aksjologicznego i metodologicznego.

Jak zawsze Letnia Szkoła Młodych Pedagogów i Pedagożek jest okazją do uczenia się w czasie wykładów i warsztatów prowadzonych przez Mistrzów, konsultacji z nimi, prezentacji pomysłów i zamierzeń badawczych rówieśników, a także w nieformalnych interakcjach, w tym również o charakterze ludycznym.

Serdecznie zapraszamy Młode Badaczki i Młodych Badaczy do udziału w Letniej Szkole. Prosimy o upowszechnienie w Państwa środowisku wstępnych informacji o tegorocznej Szkole.

Informacje organizacyjne w następnym komunikacie!

 
Kierowniczki Naukowe XXXVII LSMPiP
Prof. dr hab. Maria Czerepaniak-Walczak i dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ

Dziekan Wydziału
dr hab. Alicja Korzeniecka-Bondar, prof. UwB

Sekretarze LSMPiP
Dr Beata Kunat
Dr Katarzyna Szorc
Prezydentki Forum Młodych Pedagogów
przy KNP PAN kadencji 2024/2025

 

Pliki do pobrania
Komunikat 1 337.48KB [ .pdf ]
©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.