KontaktCudowska Agata

a.cudowska@uwb.edu.pl

Biografia

Prof. zw. dr hab. Agata Cudowska ORCID: 0000-0001-5035-2985

Kierownik Katedry Pedagogiki Porównawczej na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. Członkini Sekcji Pedeutologii Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk w kadencji 2020-2023. Członkini Prezydium Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Wiceprzewodnicząca PTP w kadencji 2020-2023, Przewodnicząca białostockiego oddziału PTP w latach 2017-2020, a także członkini Polskiego Towarzystwa Pedagogiki Porównawczej i Stowarzyszenia Wspierania Edukacji Międzykulturowej. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki aksjologicznej, orientacji życiowych, postaw twórczych i twórczości w edukacji, dialogicznego i fenomenologicznego ujęcia wychowania, a także zagadnień społecznych i funkcjonowania człowieka w świecie współczesnym. Autorka ponad 170 prac naukowych: książek, artykułów w polskich i zagranicznych czasopismach naukowych, rozdziałów w pracach zbiorowych, w języku polskim i angielskim. Autorka dwóch oryginalnych koncepcji orientacji życiowych oraz narzędzi do ich pomiaru: Skali Preferencji Orientacji Życiowych i Skali Preferencji Twórczych Orientacji Życiowych.

Opublikowała następujące książki autorskie: Orientacje życiowe współczesnych studentów, Metodologiczne konteksty orientacji życiowych współczesnych studentów, Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Twórcze orientacje życiowe w dialogu edukacyjnym. Studium teoretyczno-empiryczne, Twórcze orientacje życiowe. Zdrowie i dobrostan, oraz monografię współautorską Twórcze orientacje życiowe studentów. Polsko-białoruskie studium porównawcze. Jest redaktorką czterech monografii naukowych: Czynić świat bardziej etycznym, Oblicza dialogu, Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Życie wartościowe w perspektywie aksjologii pedagogicznej, oraz współredaktorem dwutomowego dzieła Czynić świat bardziej bezpiecznym i pracy Kultura bezpieczeństwa i praw człowieka w początkach XXI wieku.

       Professor doctor habilitatus in the social science in the field of pedagogy, head of the Department of Comparative Pedagogy at the Faculty of Educational Sciences of the University of Bialystok. Member of the Pedeutology Section of the Committee of Pedagogical Sciences of the Polish Academy of Sciences in the 2020-2023 term.  Member of the Presidium of the Main Board of the Polish Pedagogical Society, Vice-President of the PTP in the 2020-2023 term, Chairwoman of the Bialystok branch of PTP in 2017-2020, as well as a member of the Polish Society of Comparative Pedagogy and the Association for Supporting Intercultural Education. Her scientific interests focus on axiological issues, life orientation, creative attitudes and creativity in education, dialogue and phenomenological recognition of education as well as social issues and human functioning in the modern world. She is the author of over 170 scientific papers in magazine materials and in collective publications, in Polish and English. She developed two original life orientation concepts and tools for measuring them: The Scale of Life Orientation Preferences and the Scale of Creative Preferences of Life Orientations.        She published the following author books: Orientacje życiowe współczesnych studentów [Life orientations of contemporary students], Metodologiczne konteksty orientacji życiowych współczesnych studentów [Methodological contexts of contemporary students' life orientations], Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji [Shaping creative life orientations in the education process], Twórcze orientacje życiowe w dialogu edukacyjnym. Studium teoretyczno-empiryczne [Creative life orientations in educational dialogue. Theoretical-empirical study], Twórcze orientacje życiowe. Zdrowie i dobrostan [Creative life orientations. Health and well-being], she is the editor of a monograph Czynić świat bardziej etycznym [Make the world more ethical], Oblicza dialogu [Faces of dialogue], Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej [Directions of education development in the changing social space], Życie wartościowe w perspektywie aksjologii pedagogicznej [Valuable life in the perspective of pedagogical axiology]. She is co-editor of a two-volume work Czynić świat bardziej bezpiecznym [Make the world safer] and Kultura bezpieczeństwa i praw człowieka w początkach XXI wieku [The culture of security and human rights in the early 21st century].

Dydaktyka

Przejdź do USOSweb

Publikacje

Polska Bibliografia Naukowa - Przejdź do wyszukiwarki

KontaktTołwińska Bożena

b.tolwinska@uwb.edu.pl

Biografia

Bożena Tołwińska,doktor habilitowana nauk społecznych, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Porównawczej.

Zainteresowania naukowo – badawcze dotyczą kierowania szkołą, kultury organizacyjnej szkoły, szczególnie modelu szkoły jako uczącej się organizacji. Angażuje się w upowszechnianie idei kierowania humanistycznego, w którym relacje międzyludzkie służą wzajemnemu rozwijaniu się partnerów interakcji. Jest autorką wielu artykułów oraz dwóch monografii naukowych dotyczących tej problematyki. Książka Kierowanie szkołą jako organizacją uczącą się. Studium przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021, otrzymała wyróżnienie Kapituły Konkursu Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego na wybitną monografię naukową z zakresu nauk pedagogicznych lub nauk pokrewnych za rok 2021. Uczestniczka licznych konferencji krajowych i międzynarodowych, (od 2014 roku) sekretarz półrocznika „Parezja. Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN”, członkini Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego od 2015 r. Uczestniczka stażu naukowego na Wydziale Socjalno-Pedagogicznym Brzeskiego Uniwersytetu Państwowego im. A. S. Puszkina w Brześciu oraz programu Erasmus + Staff Mobility  For Teaching, University of Cordoba, członkini zespołu wykładowców prowadzących szkolenia online w ramach staży dla nauczycieli uczelni wyższych Ukrainy.

Dydaktyka

Przejdź do USOSweb

Publikacje

Polska Bibliografia Naukowa - Przejdź do wyszukiwarki

KontaktIkona kobiecej głowy - zdjęcie zastępcze, nieprzedstawiające konkretnej osoby

a.butarewicz@uwb.edu.pl

Biografia

Agata Butarewicz-Głowacka, doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki i magister filologii angielskiej. Adiunkt w Katedrze Pedagogiki Porównawczej Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. Zainteresowana problematyką mentoringu społecznego, wolontariatu, pieczy zastępczej, polityki społecznej i komparatystyki oświatowej. Aktywnie uczestniczy w konferencjach i seminariach naukowych w zakresie nauk społecznych w kraju i za granicą. Opublikowała kilkadziesiąt artykułów naukowych w monografiach i czasopismach naukowych, w tym kilka w języku angielskim. Jest autorką i współautorką kilku monografii. Wieloletnia wolontariuszką i koordynatorka programów mentoringu społecznego w białostockiej Fundacji Dialog. Nauczyciel języka angielskiego, prowadzi szkolenia z zakresu wolontariatu, mentoringu i umiejętności społecznych, realizuje projekty o tematyce społecznej. Koordynatorka programu Erasmus+ ds. pracowników na Wydziale Nauk o Edukacji UwB. Redaktor anglojęzycznych numerów czasopisma „Kultura i Edukacja”. Opiekun Naukowy Koła Mentoringu i Wolontariatu działającego na Wydziale Nauk o Edukacji UwB.

Dydaktyka

Przejdź do USOSweb

Publikacje

Polska Bibliografia Naukowa - Przejdź do wyszukiwarki

KontaktIkona kobiecej głowy - zdjęcie zastępcze, nieprzedstawiające konkretnej osoby

a.popko@uwb.edu.pl

Biografia

Agnieszka Sobolewska-Popko, doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Porównawczej, socjoterapeuta i trener umiejętności społecznych. Zainteresowania naukowo-badawcze dotyczą orientacji życiowych matek, zjawiska odraczania rodzicielstwa, doświadczania macierzyństwa przez współczesne kobiety, a także łączenia przez nie ról rodzinno-zawodowych. Nowym obszarem poszukiwań badawczych jest funkcjonowanie rodzin wychowujących dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a w szczególności z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD oraz neofobią żywieniową.

Dydaktyka

Przejdź do USOSweb

Publikacje

Polska Bibliografia Naukowa - Przejdź do wyszukiwarki

KontaktIkona kobiecej głowy - zdjęcie zastępcze, nieprzedstawiające konkretnej osoby

m.wyszynska@uwb.edu.pl

Biografia

Marta Walewska - doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki; adiunkt na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku; ekspert Ministerstwa Edukacji i Nauki wchodzący w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy. Zainteresowania naukowe dotyczą  problematyki twórczych orientacji życiowych i rozwoju zawodowego nauczycieli oraz szkoły jako miejsca wspierającego kreatywność uczniów. Uczestniczy w kursach i warsztatach organizowanych przez białostockie ośrodki doskonalenia nauczycieli w zakresie twórczej aktywności dzieci w młodszym wieku szkolnym oraz pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Dydaktyka

Przejdź do USOSweb

Publikacje

Polska Bibliografia Naukowa - Przejdź do wyszukiwarki

©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.