Elwira Jolanta Kryńska, profesor (tytuł naukowy profesora uzyskała 18 kwietnia 2013 roku); Kierownik Katedry Historii i Teorii Wychowania i kierownik Zakładu Historii Wychowania Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. W latach 2005 – 2012 pełniła funkcję Dziekana Wydziału Pedagogiki i Psychologii (od 1.10.2019 Wydział Nauk o Edukacji). Posiada bogate doświadczenie w kształceniu nauczycieli. W latach 2004 -2016 pełniła funkcję Pełnomocnika Rektora ds. Centrum Edukacji Nauczycieli Uniwersytetu w Białymstoku (od 27.11.2013 roku Centrum Edukacji Ustawicznej). W latach 2012 – 2016 była członkiem Komisji ds. nauczania Polaków na Wschodzie. W latach 2006 – 2016 kierowała i koordynowała konkursowymi projektami edukacyjnymi finansowanymi ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a także ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Koordynatorka kilku znaczących projektów dydaktycznych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, m.in.: Nauczyciel XXI wieku; USUS EST OPTIMUS MAGISTER – praktyka jest najlepszym nauczycielem.
Zainteresowania naukowe związane są z historią wychowania, pedagogiką ogólną, pedagogiką społeczną. Zajmuje się problematyką najnowszych dziejów oświaty i myśli pedagogicznej: okresu ii Rzeczypospolitej, czasów ii wojny światowej i okupacji Polski oraz pierwszych lat istnienia Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Są to zagadnienia związane z: oświatą szkolną i pozaszkolną, aktywnością nauczycieli oraz krystalizowaniem się społecznej świadomości i rozwoju kultury Polski niepodległej; niezłomną walką przeciwko degradacji umysłowej i kulturalnej młodego pokolenia Polaków oraz poniesionymi stratami osobowymi i materialnymi w latach ii wojny światowej, a także indoktrynacją i przeciwstawianiem się obowiązującej interpretacji rzeczywistości w okresie budowy „państwa socjalistycznego” i „nowego człowieka”. Zainteresowania naukowe znajdują odzwierciedlenie w aktywności badawczej prezentowanej podczas konferencji międzynarodowych i krajowych, a także w opublikowanych pracach zwartych, zbiorowych i artykułach zamieszczonych w wysoko punktowanych czasopismach naukowych. Jest autorem ponad 200 publikacji. Kluczowe pace zwarte - autorskie, współautorskie: Dzieje oświaty w regionie, Województwo Białostockie /1918–1939/; Skazane za patriotyzm. „Druga Konspiracja” na Białostocczyźnie; Specyfika Oświatowego Ruchu Oporu w województwie Białostockim w latach II Wojny Światowej; Polski Biały Krzyż /1918-1961/, Indoktrynacja młodzieży szkolnej w latach 1945 – 1956 – za którą Wydział I Nauk Społecznych Polskiej Akademii Nauk przyznał nagrodę naukową w dziedzinie pedagogiki im. Władysława Spasowskiego (2006 rok). Redaktor naukowa i przewodniczącą Komitetu redakcyjnego serii - DZIECKO W HISTORII oraz współredaktor poszczególnych tomów.
Ważne w Jej pracy naukowo-dydaktycznej są działania podejmowane na rzecz młodych pracowników nauki. Prowadzi seminaria doktorskie związane z dziejami oświaty i wychowania w xx wieku. Wielokrotnie pełniła funkcje promotora i recenzenta rozpraw doktorskich, recenzowała też dorobki naukowe w procedurze habilitacyjnej oraz w postępowaniu o tytuł profesora.
Od 1992 roku jest członkiem Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego i od 1995 roku członkiem Instytutu i Muzeum im. Gen. W. Sikorskiego w Londynie. Ponadto aktywnie uczestniczy w pracach Ogólnopolskiego Towarzystwa Historii Edukacji, Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”.
Wielokrotnie nagradza przez Rektora UwB za działalność naukową i dydaktyczną ponadto otrzymała:
2005 rok- Srebrny Krzyż Zasługi
2006 rok - nagroda naukowa przyznana przez Wydział I Nauk Społecznych PAN
2007 rok - Medal Komisji Edukacji Narodowej
2009 rok - Medal 70-lecia Tajnej Organizacji Nauczania
2010 i 2013 rok - Srebrny Medal „Za zasługi dla Pożarnictwa”
2011 rok Brązowa Odznaka Polskiego Związku Szachowego
2012 rok - Medal Uniwersytetu w Białymstoku za zasługi dla Uniwersytetu w Białymstoku
2014 rok - Złoty Krzyż Zasługi
2017 rok - Medal Złotym za Długoletnią Służbę
-
Joanna Elżbieta Dąbrowska – doktor nauk humanistycznych w dziedzinie pedagogiki, adiunkt w Katedrze Historii i Teorii Wychowania na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku
Zainteresowania naukowo-badawcze: Dzieje rodziny polskiej jako środowiska wychowawczego i problemy edukacji kobiet w XIX wieku. Filia Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku – koncepcja i rozwój strukturalno-organizacyjny w latach 1968-1997. Analiza i studia źródłowe. Biografistyka: badanie działalności naukowo-dydaktycznej i organizacyjnej wybitnych pedagogów. Współczesne tendencje w edukacji i terapii dzieci z parcjalnymi deficytami rozwoju. Innowacyjne i tradycyjne środki dydaktyczne.
Stypendystka Fundacji im. St. Lama przy Towarzystwie Historyczno-Literackim w Paryżu oraz ministerialnego programu NAWA w ramach międzynarodowej mobilności naukowców.
Aktywny członek Towarzystwa Historii Edukacji, wieloletni członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Dysleksji – Oddział Terenowy nr 21 w Białymstoku oraz Podlaskiego Oddziału Polskiego Komitetu Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego (PK OMEP).
Promotor pomocniczy rozprawy doktorskiej – obronionej na Wydziale Nauk o Edukacji i nagrodzonej (I miejsce w konkursie zorganizowanym przez Narodowy Instytut Wolności na najlepszą pracę magisterską i rozprawę doktorską poświęconą społeczeństwu obywatelskiemu).
Działania społeczne: Organizator dwóch wystaw: Portrety i rzeźby więźniarek z obozu w Fordonie i Bojanowie oraz wystawy dotyczącej Zakładu Naukowo-Wychowawczego Ojców Jezuitów w Chyrowie 1886-1939 (miejsce wystaw: Kampus Uniwersytetu w Białymstoku).
Odznaczenia: Medal Komisji Edukacji Narodowej, Srebrny Krzyż Zasługi, Medal Złoty za długoletnią służbę
-
Agnieszka Suplicka, doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, adiunkt w Katedrze Historii i Teorii Wychowania Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku.
Zainteresowania naukowo-badawcze koncentruję w obszarze historii wychowania, szczególnie dziejów oświaty i myśli pedagogicznej XX wieku, zwłaszcza w okresie międzywojennym, ze szczególnym uwzględnieniem genezy i rozwoju instytucji edukacyjnych i dziedzictwa oświatowego Białostocczyzny. Bada także działalność organizacji społecznych w kontekście sytuacji oświatowej i społecznej XX wieku.
Autorka książek oraz ponad sześćdziesiąt artykułów naukowych poświęconych szkolnictwu prywatnemu, w tym mniejszości żydowskiej, kształceniu nauczycieli, wychowaniu zdrowotnemu oraz działalności związków i stowarzyszeń. Autorka monografii autorskiej „Prywatne szkoły średnie ogólnokształcące i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej” (2015), współautorka książek „Dzieje oświaty w regionie-województwo białostockie 1919-1939 (2018), „Uczenie się przez praktykę-nowe rozwiązania w kształceniu nauczycieli” (2015). Współredaktor dziesięciu monografii wieloautorskich. Członek komitetu redakcyjnego serii wydawniczej - Dziecko w historii, w ramach której ukazały się: „Dziecko w historii” (Dziecko w historii – wątek korczakowski (2013), Dziecko w historii-w kręgu kultury chrześcijańskiej (2017), „Dziecko w historii – sytuacja dziecka w odrodzonym państwie polskim” (2020), „Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Godność jako fundament praw człowieka”, tom I (2021), „Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 2. Godność jako źródło naszego człowieczeństwa” (2022). Podstawę źródłową podejmowanych badań stanowią źródła archiwalne. W ramach prac badawczych prowadzi liczne badania archiwalne w archiwach polskich i zagranicznych oraz kwerendy w bibliotekach. Odbyła staże naukowe w wiodących placówkach archiwalnych m. in.: w Litewskim Centralnym Archiwum Państwowym Litwy w Wilnie, na Uniwersytecie Brzeskim im. A. Puszkina w Brześciu. Aktywnie uczestniczyła w licznych konferencjach, seminariach i sesjach naukowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym; wiele z nich współorganizowała.
Uczestniczyła w konkursowych projektach edukacyjnych finansowanych z funduszy unijnych. Obecnie bierze udział w grancie Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki „Słowniki biograficzne uczonych polskich” realizowanym w latach 2018-2023 przez Polską Akademie Umiejętności w Krakowie.
Członek Rady Wydziału (od 2016) i wydziałowy koordynator Studenckiej Legii Akademickiej (od 2019). Należ do Towarzystwa Historii Edukacji, Polskiego Towarzystwa Pedagogiczne, Zespołu Historii Wychowania przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Wielokrotnie nagradzana przez Rektora Uniwersytetu w Białymstoku: pięciokrotnie nagrodą za pracę naukową, trzykrotnie za pracę dydaktyczną i dwukrotnie za pracę organizacyjną. W 2014 roku odznaczona Medalem Brązowym za Długoletnią Służbę.
Promotorem 113 prac licencjackich i 26 magisterskich. Problematyka prowadzonych seminariów oscyluje wokół zagadnień z zakresu historii wychowania.
W wolnych chwilach lubi delektować się dzwoniącą w uszach ciszą. Ceni pracowitość, szacunek, prawdę i radość życia. Prywatnie - szczęśliwa żona i matka dwóch synów.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.