Kontakt: +48 85 745 72 83
Alicja Korzeniecka – Bondar, doktor habilitowany nauk społecznych, pedagożka, profesor Uniwersytetu w Białymstoku, kierownik Zakładu Pedagogiki Ogólnej i Metodologii Badań Pedagogicznych Wydziału Nauk. W latach 2012 – 2020 prodziekan ds. studiów niestacjonarnych, obecnie prodziekan ds. nauki (w kadencji 2020 – 2024).
Zainteresowania naukowo – badawcze koncentrują się wokół problematyki rozwoju nauczyciela jako człowieka, temporalnego wymiaru funkcjonowania podmiotów szkolnej edukacji, twórczego wiązania teorii i praktyki pedagogicznej, budowania społeczności naukowej uczonych. Autorka kilkudziesięciu artykułów naukowych, z tych obszarów, opublikowanych w czasopismach i pracach naukowych; współredaktorka pięciu książek oraz autorka dwóch monografii naukowych (ostatnia: Codzienny czas w szkole. Fenomenograficzne studium doświadczeń nauczycieli, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018).
Odbyła staże naukowe w Grecji (stypendium Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej), Białorusi i Polsce (Uniwersytet Warmińsko – Mazurski).
Od 2014 redaktor naczelna czasopisma naukowego „Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN”. W latach 2010 – 2015 Wiceprzewodnicząca Zespołu Samokształceniowego i Samopomocy Koleżeńskiej Doktorów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. W kadencji 2020 – 2024 członkini Komisji ds. Rozwoju Młodych Naukowców przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN.
W kadencji 2014 – 2017 Przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego Oddział Białystok, a od 2017 – 2020 wiceprzewodnicząca. Członkini Polskiego Towarzystwa Socjologicznego i Polskiego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka.
Marta Kowalczuk-Walędziak, doktor habilitowana nauk społecznych w zakresie pedagogiki, profesor uczelni w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych. Członkini Zarządu i Skarbnik w Europejskim Stowarzyszeniu Kształcenia Nauczycieli (Association for Teacher Education in Europe, ATEE) (2018-2021). Certyfikowany tutor akademicki I stopnia. Zainteresowania naukowo-badawcze dotyczą głównie kształcenia i rozwoju zawodowego nauczycieli, praktyki edukacyjnej opartej na dowodach naukowych ("research-informed practice"), umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego oraz metod i form pracy dydaktycznej ze studentami. Autorka licznych publikacji na ten temat oraz kierowniczka i/lub wykonawczyni kilku międzynarodowych projektów badawczych i rozwojowych, finansowanych ze środków krajowych i zagranicznych. Odbyła kilka staży podoktorskich i wizyt studyjnych w zagranicznych uniwersytetach (m.in. w Portugalii, Rumunii, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Łotwie i Belgii). Członkini wielu towarzystw naukowych (np. Comparative and International Education Society), sieci i grup eksperckich w zakresie kształcenia nauczycieli powoływanych przez gremia krajowe i zagraniczne (m.in. przez Komisję Europejską). W 2016 roku otrzymała stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla Wybitnych Młodych Naukowców.
Anna Krajewska interesuje się dydaktyką szkoły wyższej, implikacjami przemian we współczesnym społeczeństwie dla funkcjonowania uniwersytetu i dydaktyki akademickiej, szczególnie dla jakości procesu kształcenia i jego uczestników. Prowadzi badania w zakresie współdziałania dydaktycznego nauczycieli akademickich i studentów oraz jego uwarunkowań. Odrębny obszar zainteresowań związany jest z wykorzystaniem metod ilościowych w badaniach pedagogicznych.
Beata Kunat, doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku.
Zainteresowania naukowo - badawcze dotyczą kreatywności i pasji człowieka; procesu identyfikacji twórczych zasobów rozwojowych uczniów i nauczycieli; rozwoju zawodowego nauczycieli, a szczególnie nauczycieli z pasją. Jest współautorką (z Janiną Uszyńską-Jarmoc) pakietu narzędzi do diagnozowania zdolności i uzdolnień uczniów. Redaktorka międzynarodowego czasopisma naukowego „Creativity. Theories-Research-Applications” (www.creativity.uwb.edu.pl).
Jest zaangażowana w proces łączenia teorii pedagogicznej z twórczą praktyką edukacyjną. Pełni funkcję doradcy talentów w Białostockiej Szkole Realnej (https://realna.bialystok.pl/doradztwo/). Jest wiceprezesem Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności, licencjonowanym superwizorem treningu twórczości PSK oraz trenerem międzynarodowego programu Destination Imagination. Posiada wieloletnie doświadczenie dydaktyczne w zakresie prowadzenia treningów kreatywności dla różnych grup odbiorów. Zrealizowała wiele warsztatów artystyczno-edukacyjnych oraz treningów twórczości dla dzieci, młodzieży, osób dorosłych oraz seniorów (m.in. w ramach projektów: Białostockie Talenty XXI wieku, Akademia Licealisty UwB, Akademia Talentów Młodzieżowego Uniwersytetu Edukacji Realnej, Akademia Trzeciego Wieku i Podlaskich Festiwali Nauki i Sztuki).
Tomasz Prymak, doktor nauk społecznych, pedagog, prawnik, starszy kurator zawodowy Sądu Rejonowego w Białymstoku do wykonywania orzeczeń karnych.
Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zachowań problemowych młodzieży – aspektów pedagogicznych, prawnych i kryminologicznych oraz zagadnień związanych z probacją. Autor publikacji związanych z tą tematyką, w tym monografii naukowej (Świadomość prawna w profilaktyce zachowań problemowych młodzieży szkolnej, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2020); autor i koordynator projektów poświęconych bezpieczeństwu szkoły, w tym projektu z zakresu edukacji prawnej, realizowanego w ramach rządowego programu „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła 2014-2016”. Członek komitetu organizacyjnego międzynarodowej konferencji ‘Designing Teacher Education and Professional Development for the 21st Century: Current Trends, Challenges and Directions for the Future’ (Białystok, 2018 r.), a także konferencji dla nauczycieli i dyrektorów szkół z województwa podlaskiego „Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych” w ramach realizacji zadań z zakresu doskonalenia nauczycieli z województwa podlaskiego (Białystok, 2017 r.). Brał aktywny udział w kilkudziesięciu konferencjach naukowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Wydziałowy koordynator ds. programu Erasmus+ w latach 2017-2020. Odbył staże naukowe i szkoleniowe m.in. w Grecji (stypendium Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej), Włoszech oraz Hiszpanii. Redaktor tematyczny (prawo, resocjalizacja) czasopisma „Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN”, w latach 2019-2021 editorial manager czasopisma „Polish Journal of Educational Studies”. Członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. W 2019 r. otrzymał Medal Komisji Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia dla oświaty i wychowania.
Katarzyna Szorc, doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, absolwentka pedagogiki, psychologii i filologii polskiej; adiunkt na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku.
Zainteresowania naukowo-badawcze mieszczą się w obszarze pedagogiki ogólnej i pedeutologii (kształcenie nauczycieli, rozwój – osobisty i zawodowy, doskonalenie, kompetencje), a szczegółowiej w aspekcie świata emocji. Autorka wielu pozycji zwartych oraz artykułów z tego obszaru.
Odbyła staże naukowe na Białorusi (Państwowy Uniwersytet im. A. Puszkina w Brześciu) i Polsce (Uniwersytet Warmińsko – Mazurski).
Od 2014 roku sekretarz czasopisma „Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN” oraz wiceprzewodnicząca podlaskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.
Realizuje misję popularyzowania nauki prowadząc szkolenia i warsztaty z nauczycielami, studentami, uczniami z zakresu kompetencji komunikacyjnych i emocjonalnych, pracy zespołowej, twórczego myślenia i działania; Trener Umiejętności Społecznych (TUS SST) oraz Trener programu „Kuferek Tajemnic” opartego na podstawach myślenia krytycznego; praktykująca terapeutka w nurcie Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.