Kontakt: (85) 745 72 84 e-mail: pip.ztw@uwb.edu.pl
Badania naukowe:
W Zakładzie prowadzone są badania dotyczące przemian współczesnej myśli pedagogicznej i antropologicznej oraz ich konsekwencji dla teorii i praktyki wychowania. Ponadto badania naukowe pracowników Zakładu koncentrują się wokół następujących zagadnień: kształtowanie tożsamości kulturowej; bezpieczeństwo konfesyjne; znaczenie „małej ojczyzny” w wychowaniu patriotycznym; wartości w edukacji i wychowaniu; życie duchowe i religijne nauczycieli; tendencje rozwoju oświaty w Polsce i na świecie; nowoczesny wymiar kompetencji (organizacyjnych, wychowawczych, medialnych) nauczyciela; przemoc w rodzinie i działania na rzecz przeciwdziałania przemocy; edukacja i wychowanie w kontekście wyzwań cywilizacyjnych.
Dydaktyka
Pracownicy Zakładu prowadzą następujące zajęcia:
Działalność organizacyjna:
Pod egidą Zakładu działa Studenckie Koło Naukowe Teorii Wychowania i Praktyki Pedagogicznej.
Prof. zw. dr hab. Andrei Harbatski
Zainteresowania naukowe:
W swoich badaniach sięgając do nauk o kulturze integruje wielokulturowe i wielodziedzinowe odniesienia do konceptualizacji pedagogiki zorientowanej ku wartościom kulturowym i do rozważań nad pedagogiką antropologiczną, kulturową, antropologią codzienności oraz wdrażaniem człowieka do uczestnictwa w edukacji i wychowaniu.
Dydaktyka: antropologia kulturowa, antropologia pedagogiczna, wybrane zagadnienia antropologii w edukacji, seminarium magisterskie, seminarium licencjackie.
Publikacje | Usos UwB | Repozytorium UwB | Research Gate | Google Scholar |
Adiunkt na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. Absolwentka Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku, studiów podyplomowych: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, Zarządzanie badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi, Socjoterapia i Edukacja Twórcza. Koordynator Uczelnianych Zespołów Badawczych w ramach projektu współfinansowanego przez UE Rozwój przez kompetencje, koordynator cyklicznych zadań publicznych pod hasłem Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży finansowanych przez Zarząd Województwa Podlaskiego. Odbyła staż naukowy na Universidad de Córdoba, Facultad de Ciencias de la Educación oraz w The Centro del Profesorado Priego-Montilla w Hiszpanii. Realizatorka projektu badawczego finansowanego ze środków MNiSW pod kierownictwem naukowym prof. Elwiry Kryńskiej, wykonawca w projekcie NPRH „Kontynuacja naukowej, krytycznej edycji »Pism rozproszonych« Zygmunta Glogera” czego rezultatem są m.in. publikacje: Zygmunt Gloger’s Baśnie i powieści (Fairy Tales and Stories) – Composition, Characters, Axiology, "Bibliotekarz Podlaski" (2019), A dissertation by Zygmunt Gloger "Does the Polish folk still sing?" ("Czy lud polski jeszcze śpiewa?") (1905) a question about understanding of tradition, community and good remembrance, “Kultura-Społeczeństwo-Edukacja” (2019).
Autorka ponad 40 publikacji w czasopismach naukowych i pracach zbiorowych, haseł do Encyklopedii Pedagogicznej XXI i Encyklopedii Dzieciństwa.
Autorka monografii naukowych: Obrazy dzieciństwa w polskiej prozie dziecięcej XXI wieku - w poszukiwaniu kontekstów edukacyjnych (2020); Rola społeczna matki w rodzinie wiejskiej w XX międzywojennym (2009); oraz współautorka monografii Sztuka i jej miejsce w edukacji międzykulturowej. Idee, koncepcje, rozwiązania metodyczne (2015).
Podejmuje badania w obszarze: społecznych ról kobiet, w tym szczególnie roli matki; literatury ludowej, regionalnej, znaczenia tradycji w kontekście rozwoju dziecka; sytuacji dziecka w świecie współczesnym prezentowanej w najnowszej literaturze dla dzieci i młodzieży; znaczenia literatury dziecięcej we wspieraniu rozwoju dzieci w edukacji wczesnoszkolnej. Działania badawcze orientuje na wzbogacanie dorobku edukacji regionalnej, biblioterapii, edukacji literackiej.
Zainteresowania naukowe: problematyka społecznych ról kobiet na przestrzeni dziejów ze szczególnym uwzględnieniem XX-lecia międzywojennego (praca doktorska Rola społeczna matki w rodzinie wiejskiej w II Rzeczypospolitej); rola dziecka, dzieciństwa, literatury dla dzieci, polskiej literatury współczesnej oraz edukacyjnego charakteru opowieści regionalnych na przykładzie Podlasia.
Dydaktyka: Biblioterapia, Warsztaty literackie, Dzieciństwo w sztuce i literaturze, Literatura dla dzieci, Problemy literatura współczesnej, Edukacja literacka, Problemy uczestnictwa w kulturze, Wykład monograficzny, Interpretacja sztuki współczesnej - literatura, Multimedia w edukacji małego dziecka oraz seminaria licencjackie, magisterskie i podyplomowe.
Publikacje | Usos UwB | Repozytorium UwB | Research Gate | Google Scholar |
Zainteresowania naukowe:
Dydaktyka: teoria wychowania, etyka zawodowa, socjologia wychowania
Publikacje | Usos UwB | Repozytorium UwB | Research Gate | Google Scholar |
GRANTY
- Projekt badawczy „Świadomość wychowawca rodziny”, w ramach systemowego programu pod hasłem: „Białystok – Rodzinie” będącego elementem Strategii Rozwoju Miasta Białegostoku na lata 2011-2020 plus. Realizowany pod patronatem Prezydenta miasta Białystok. Finansowany przez organy samorządowe miasta; czas realizacji 2012-2013.
- Projekt dotyczący profilaktyki zachowań problemowych młodzieży. Realizator projektu: Ośrodek Rozwoju Edukacji, Instytut Profilaktyki Zintegrowanej, Kapitał Ludzki Narodowa Strategia Spójności, Europejski Fundusz Społeczny, 2014
mgr Monika Falkowska
Zainteresowania
• filozoficzne podstawy wychowania
• teoria wychowania
• wartości w edukacji i wychowaniu
• edukacja i wychowania wobec wyzwań współczesnej cywilizacji
• zagrożenia płynące ze współczesnych trendów edukacyjnych
• nowoczesny wymiar kompetencji nauczycieli
• znaczenie i rola płci w wychowaniu.
Publikacje | Usos UwB | Repozytorium UwB | Research Gate | Google Scholar |
Publikacje | Usos UwB | Repozytorium UwB | Research Gate | Google Scholar |