Kontakt: (85) 745 74 02
pip.zpw@uwb.edu.pl
Zainteresowania naukowe:
W ostatnich latach pracownicy Zakładu Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej realizują wspólny projekt badawczy: Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży – poziomu, rozwój, uwarunkowania.
Badania prowadzone przez pracowników skoncentrowane są wokół ośmiu kompetencji kluczowych dziecka w średnim i późnym dzieciństwie oraz pedagogicznych, psychologicznych i społecznych uwarunkowań rozwoju tych kompetencji. Badania nasze osadzone są nie tylko w pedagogice, ale także w psychologii rozwoju dziecka. Na podstawie diagnozy poziomu i uwarunkowań rozwoju kluczowych kompetencji dziecka, które Unia Europejska uznała za podstawowy warunek jego dobrego funkcjonowania intelektualnego, emocjonalnego i społecznego - poszukujemy adekwatnych strategii wspierania rozwoju tych kompetencji w warunkach edukacji zinstytucjonalizowanej.
Cykliczne konferencje naukowe:
Białystok 2002 – Temat: Rodzice-Dziecko – Nauczyciel. Konteksty rozwoju i edukacji
Augustów 2005 – Temat: Dziecko-sukcesy i porażki
Supraśl 2008 – Temat: Edukacja dziecka- mity i fakty
Białystok 2014 – Temat: Kompetencje kluczowe człowieka w społeczeństwie wiedzy
Białystok 2019 – Temat: Przeciw wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością w środowisku lokalnym (Organizatorzy: Zakład Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej oraz Zakład Pedagogiki Inkluzyjnej Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, we współpracy z Centrum Kształcenia Ustawicznego i Stowarzyszeniem Na Rzecz Edukacji i Rozwoju Społecznego „INNOVATIONE” w Białymstoku)
Konferencje naukowo-dydaktyczne:
Konferencja naukowo-metodyczna dla dyrektorów i nauczycieli przedszkola i klas 1-3 szkoły podstawowej na temat Programowanie w przedszkolu i klasach 1-3 szkoły podstawowej, 08 grudnia 2017 (przy współpracy z MODM Białystok).
Szkolenie dla studentów III roku pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej studiów stacjonarnych i niestacjonarnych na temat Programowanie w przedszkolu i klasach 1-3 szkoły podstawowej, 08, 09 grudnia 2017.
Ogólnopolska konferencja naukowo-dydaktyczna dla pracowników uczelni wyższych, studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych oraz członków Polskiego Komitetu OMEP na temat Rola dorosłych w rozwijaniu zainteresowań i pasji dzieci, 29 września 2018 (przy współpracy z World Organisation for Early Childhood Education [OMEP Polska]).
Konferencja naukowo-metodyczna dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych na temat: Europejskie partnerstwo edukacyjne w białostockich przedszkolach i szkołach, 19 października 2018 (przy współpracy z MODM Białystok).
Seminaria:
Białystok 2017 - Seminarium „Przedszkola leśne - teoria i praktyka” zorganizowane przez Zakład Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku oraz Fundację Trzy Czte Ry! prowadzącą przedszkole „Puszczyk” w Białymstoku (pod honorowym patronatem Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Białymstoku).
Białystok 2017 - I Międzywydziałowe Seminarium pn. Dziecko (literatura - sztuka - wychowanie) zorganizowane przez Zakład Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej (Wydział Pedagogiki i Psychologii), Zakład Filologicznych Badań Interdyscyplinarnych (Wydział Filologiczny), Zespół Badań nad Literaturą Dziecięcą, Młodzieżową i Czytelnictwem UwB.
Białystok 2019 - Seminarium naukowe „Dzieciństwo – jak naprawdę je rozumiemy? Codzienne życie dzieci punktem wyjścia do własnych poszukiwań teoretyczno-badawczych i praktycznych” zorganizowane przez Katedrę Edukacji Międzykulturowej i Elementarnej, Zakład Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej.
Publikacje zwarte pracowników Zakładu Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej - plik pdf
Publikacje | Usos UwB | Repozytorium UwB | Research Gate | Google Scholar |
Dr hab. Elżbieta Jaszczyszyn, prof. UwB
Publikacje | Usos UwB | Repozytorium UwB | Research Gate | Google Scholar |
Granty:
Projekt badawczy (Grant KBN) - Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego – umowa nr N106 4557 33: „Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętność czytania dzieci sześcioletnich” (czas realizacji: 3.10.2007 – 3.10.2009) (kierownik projektu).
Projekt badawczy (Grant PRELUDIUM 8) - Narodowe Centrum Nauki – „Wychowanie obywatelskie w klasach I-III szkoły podstawowej" (15.12.2014, oceniony pozytywnie, niefinansowany) (opiekun).
Publikacje | Usos UwB | Repozytorium UwB | Research Gate | Google Scholar |
Publikacje | Usos UwB | Repozytorium UwB | Research Gate | Google Scholar |
Granty:
Publikacje | Usos UwB | Repozytorium UwB | Research Gate | Google Scholar |
e-mail: ka_nad@wp.pl
Granty
Publikacje | Usos UwB | Repozytorium UwB | Research Gate | Google Scholar |
Publikacje | Usos UwB | Repozytorium UwB | Research Gate | Google Scholar |
Międzynarodowe webinarium The Arts in the Classroom: Exposure, Connection and Integration wygłoszone przez Assoc. Prof. Alex Novak Foster z Uniwersytetu Quinnipiac, Stany Zjednoczone (19.03.2021) - uczestnictwo i pomoc w organizacji.
Publikacje | Usos UwB | Repozytorium UwB | Research Gate | Google Scholar |
Publikacje | Usos UwB | Repozytorium UwB | Research Gate | Google Scholar |
Mgr Sandra Kadłubowska
Publikacje | Usos UwB | Repozytorium UwB | Research Gate | Google Scholar |
Mgr Adam Naruszewicz
Publikacje | Usos UwB | Repozytorium UwB | Research Gate | Google Scholar |
Mgr Monika Żak-Skalimowska
Publikacje | Usos UwB | Repozytorium UwB | Research Gate | Google Scholar |